Povedzte, kto z vás sa v detstve počas zimy hral, že „fajčí“ tak, že vydychoval „dym“ z úst? Robili sme to asi všetci. A teraz niečo podobné robia naše autá (ak ste teda ešte neprešli na elektromobil). Až nato, že dym z výfuku môže mať rôzne farby.
Biely dym
Najčastejšie sa pri autách možno stretnúť s bielym dymom. Najmä v tomto zimnom období. Kvôli vyparovaniu vlhkosti z výfukového potrubia je normálne, že z výfuku auta vychádza biely dym. A to až dovtedy, kým sa motor nezahreje na prevádzkovú teplotu. Ide tak o prirodzený fyzikálny jav, kvôli ktorému si netreba robiť starosti.
Horšie je, ak takýto dym stúpa z výfuku aj po zahriatí motora a/alebo mimo zimného obdobia. Môže ísť o problém, pri ktorom auto spaľuje chladiacu kvapalinu. Príčiny sú rôzne, napríklad poškodené tesnenie hlavy valcov alebo samotná hlava a tiež blok motora. Ak máte diesel, môže ísť aj o nespálené palivo vo výfukovom potrubí.
Modrý dym
Spaľovanie motorového oleja sa prejavuje modrým dymom. Áno, určité malé množstvo oleja sa za studena spaľuje vždy, ale tu hovoríme o dlhodobejšom jave. V takom prípade je nutné sa pripraviť na to, že budete kupovať náhradné diely Škoda, keďže tento jav môže byť spôsobený poškodeným žiaruvzdorným tesnením pod vstrekovačmi alebo zlými vodítkami, prípadne tesneniami ventilov.
Čierny dym
Dym vychádzajúci z výfuku môže byť aj čierny. Opäť je tu jeden prípad, kedy je to normálne a to je prípad modernejších dieselových áut vybavených filtrom pevných častíc (DPF). Čierny dym totiž krátkodobo z výfuku vychádza práve počas regenerácie DPF.
Mimo toho však ide o spaľovanie nadmerne bohatej zmesi a to je z dlhodobého hľadiska problém kvôli usádzaniu sadzí z tohto čierneho dymu. Medzi príčiny tohto javu patria zanesené vstrekovače, nesprávna regulácia turba, zle vykonaný chiptuning, nesprávne fungujúca váha vzduchu, či znečistený vzduchový filter.
Zdroj obrázka:
Autor: wisawa222 / Stock.adobe.com