Auta

Viete, ako správne narábať so spojkou, aby vydržala?

Jednou zo súčastí automobilov, ktorá sa nezvykne často kaziť a tak na ňu z tohto dôvodu ani nemá väčšina vodičov „ťažké srdce“, je spojka. To však neznamená, že spojka nepodlieha opotrebovaniu, ku ktorému často prispieva samotný vodič.

Čo najviac škodí spojke aj na vašom aute? Jednoznačne to je extrémne prehrievanie

Zo všetkých komponentov spojky je najviac namáhaná lamela. Pre ňu predstavuje najväčšiu hrozbu teplota. Výrazne prehriata lamela potom môže poškodiť aj povrch zotrvačníka a prítlačného kotúča.

Ak je lamela prehriata, rozpoznáte to ľahko podľa ostrého štipľavého zápachu. Určite ste to zažili aj vy ak ste sa niekedy s autom pokúšali vyjsť extrémne strmú cestu pomocou dlhšie preklzujúcej spojky.

Potreba vyjsť prudký kopec môže byť nevyhnutná, ale mnohí vodiči prehrievajú spojku úplne zbytočne neustálym krátkym posúvaním sa na križovatke aj napriek tomu, že stále svieti červená. Ak patríte k nim, odnaučte sa to. Čakanie na zelenú takýmto spôsobom neurýchlite, zato však takto urýchlite opotrebovanie vašej spojky.

Ako sa k spojke správať tak, aby sa zbytočne neskracovala jej životnosť vašim pričinením?

Najzákladnejším pravidlom týkajúcim sa ovládania spojky je nenechávať nohu na spojkovom pedáli ak zrovna spojku nepoužívate. Takže akonáhle zaradíte rýchlosť, noha musí ísť (s citom) preč.

Ak by ste nechávali nohu na pedáli spojky a používali ho tak ako podnožku, nemyslite si, že by ste si „ustrážili“ to, že ho nebudete stláčať. Aj keď si to v takýchto prípadoch človek neuvedomí, spojkový pedál stláča (obzvlášť na cestných nerovnostiach) a dochádza tak k sporadickému zaťaženiu vypínacieho ložiska a prekĺzavaniu lamely, čo zvyšuje teplotu a prispieva k rýchlejšiemu opotrebovaniu spojky.

 

Zdroj obrázka:

Autor: Velimir Zeland / Shutterstock.com